Els dos punts [:] | |
– Serveixen per introduir llistes | La policia va decomissar: armes, bitllets falsos, droga i matrícules falses. |
– Per introduir la veu d’un personatge | En Manelic va cridar: -He mort el llop! |
– Per introduir un exemple o una explicació | L’embolcall s’ha de treure de la següent manera: desemboliqueu el llaç abans de trencar el paper. |
El punt i coma [;] Pausa mitjana que separa oracions de sentit complet connectades semànticament entre si. Representa una pausa major que la de la coma i menor que la del punt. |
|
– S’usa per a separar grups d’elements en enumeracions llargues o complexes i que ja contenen comes. | Hi assistiren la directora general, Sra. Melià; el secretari de la Comissió, Sr. Dalmau, i el primer vocal de la Comissió, Sr. Grau. |
Els punts suspensius […] | |
– Indiquen una oració inacabada | El jugador li va dir a l’àrbitre que era un fill de… |
– Indiquen una llista inacabada | Va comprar patates, llet, caramels, matamosquits… |
Se n’escriuen sempre tres i van enganxats al text. | Aleshores… |
En el cas d’una llista, també podem usar l’abreviatura etc. sempre amb una coma al davant. | A l’escola aprenem català, anglès, matemàtiques, etc. |
L’interrogant [?] | |
– Assenyala una entonació interrogativa. – S’escriu al final de l’oració. |
Vindràs, oi? |
L’admiració [!] | |
– Assenyala una entonació exclamativa, pròpia dels missatges que expressen pena, sorpresa, alegria, sorpresa, ordres, rebuig, enuig o qualsevol altre tipus d’emoció forta. – S’escriu al final de l’oració. |
Que tard s’ha fet! |
Els parèntesis [( )] | |
– Aïllen dades complementàries que s’afegeixen al text, aclariments, informacions breus o, fins i tot, observacions personals. | Caterina Albert (Víctor Català) és l’autora de la novel·la Solitud. |
– Separen les acotacions dels textos teatrals, és a dir, les indicacions de gestos, moviments i tons de veu dels personatges de la part dialogada. |
ROC: Hola, Gregori! (Entrant.)
(Ve de camí i amb un far
cell dalt d’un bastó.)
GREGORI: Vatua!
En Roc per aquí!
|
Els guions [— —] | |
– Indiquen un incís i, per això, sovint són intercanviables amb la coma i, sobretot, amb els parèntesis. | |
– També indiquen el canvi d’interlocutors en un text dialogat. | —Hola, bon dia. —Bon dia. Què desitjava? —Volia veure el Sr. Hernández. —Doncs en aquest moment està ocupat. |
Es representen amb una mida més gran que el guionet. |