A) Contesta les preguntes següents en el teu quadern:
- Per què creus que són necessaris els signes de puntuació? Què passaria si no n’hi hagués?
- Creus que els saps utilitzar bé? N’hi ha algun que et sembli més difícil que l’altre?
- Puntua el text següent:
En Jordi que era el meu millor amic havia tengut un accident li agradava anar amb bici i en sabia molt però era molt arriscat per què era arriscat amb la bici no ho sé en general era molt prudent però amb la bici no el dia següent el vaig anar a veure a l’hospital que era molt a prop de ca nostra i el vaig trobar enguixat i embenat.
Llegeix aquesta informació i fes els exercicis que et donarà la professora:
El punt:
El punt i seguit es fa servir per separa frases, idees. Si una oració acaba amb un altre signe de puntuació (exclamació, interrogació o punts suspensius), no hi escrivim punt.
El punt i apart separa blocs d’idees.
Després de punt hem d’escriure sempre majúscula.
La coma:
Indica una pausa breu el text. La feim servir:
- Per separar elements d’una enumeració: He de comprar: pa, vi, peix, oli i formatge.
- Per marcar un incís en una oració: Li vaig deixar un llibre, aquell que em vas regalar tu, i no me l’ha tornat.
- Per indicar que ometem alguna paraula: Na Maria juga a bàsquet i en Miquel, a handbol.
- Per indicar que canvia l’ordre habitual de les paraules: Corren molt, aquestes nines.
- En la data, per separar el lloc i la dta: Palma, 14 de maig de 1925.
- Per separar el nom de la persona a qui ens adreçam: Marc, obre el llibre.
*No escrivim coma entre el subjecte i el verb, ni entre els nuclis i els seus complements
-Na Marta, compra flors
Na Marta compra, flors