2.ca.12. Azur i Asmar (2)

Activitats primer pla
Què passa?

1. Digueu quines de les afirmacions següents són certes i quines són falses (V/F). A continuació, convertiu en vertaderes les afirmacions que siguin falses.

1. Azur i Asmar són germans perquè són criats per la mateixa dona, Jenane.
2. Azur és ros, alt i té els ulls blaus. Asmar és alt, moreno i té els ulls foscos.
3. Asmar i la seva mare se’n van voluntàriament de la casa d’Azur i van a un altre país.
4. Quan Azur es fa gran decideix que vol anar a cercar la Fada dels Djinns.
5.Jenane es posa molt contenta quan es retroba amb Azur al seu país i l’acull a casa seva.
6. Azur té un problema de salut quan arriba a les terres d’Orient i és torna cec.
7. En Gripoll és un pobre captaire que ajuda Azur a caminar per les terres d’Orient.
8. La princesa Chamsous Sabah revela a Azur i Asmar informació secreta sobre la Fada dels Djinns i els ajuda.
9. Azur i Asmar se’n van separats a la cerca de la Fada dels Djinns.
10. L’actitud d’Azur i Asmar és de companyonia i estimació mentre van superant les proves per arribar a la Fada dels Djinns.
11. Finalment, la Fada dels Djinns escull Asmar i la Fada dels Elfs escull Azur per casar-s’hi.

2. L’argument d’una pel·lícula és un resum breu de la història que ocorre, sense entrar en gaires detalls. A partir de la informació anterior, escriviu en parelles l’argument d’Azur iAsmar.

Plantejament:

Nus:

Desenllaç:

3. Quin elements de les rondalles tradicionals apareixen a la pel.lícula?
A qui li passa?
4. Per recordar tots els personatges que hi apareixen, emplenau la graella següent i després ordeneu-los segons que siguin personatges principals o secundaris.

Nom Característiques físiques Característiques psicològiques
És moreno, amb ulls negres i té un cos d’esportista  
    És molt educat, atent i bona persona. Parla dues llengües, una de les quals és l’àrab.
Pare d’Azur    
Jenane    
  Té els ulls blaus, però se’ls tapa amb unes ulleres.  
    És savi i generós. Practica la religió jueva.
    Tot i que és molt jove, sap moltes coses. És valenta i curiosa.
  És esvelta i bella. És bruna i té els ulls foscos.  
La fada dels Elfs    

 

On passa?
4. La història del’Azur i l ’Asmar passa en dos països o dos mons diferents. L’ un se situa a Occident, ala França medieval, il’altre a Orient. Agafeu un mapa i situeu aquests dos mons. Comenteu qui de vosaltres prové d’algun d’aquests mons. Al fragment que va del minut 26 fins al 29 , Gripoll descriu el país on són a partir d’opinions negatives. Completau el quadre següent unint mitjançant fletxes les particularitats de cada país:

País d’origen d’Azur i Gripoll                             País on es troben

Avets, Babutxes, Conills, Musica, Pluja, campanes, muetzí cridant a l’oració , síquies per a transportar aigua, gaseles, palmeres, cuscús, esclops, babutxes, espècies, mostassa.

Ara reflexioneu: són millors els avets que les palmeres?, o els conills que les gaseles? I de les altres coses, què en penseu? Que preferiu vosaltres? Heu sentit algun cop opinions com aquestes, que només donen importància a les coses pròpies i menyspreen les dels altres? Què n’opineu?

5. El director, Michel Ocelot, reprodueix en la pel·lícula monuments tan importants com Santa Sofia d’Istanbul o l’Alhambra de Granada. Cerqueu imatges d’aquests monuments a Internet i després compareu-les amb les imatges de la pel·lícula.

Activitats pla general

6. Un dels aspectes que més criden l’atenció de la pel·lícula és que hi sentim dues llengües originals. L’una és la que podem seleccionar nosaltres abans de fer el visionat, en el nostre cas hem seleccionat el català. En canvi, l’altra no és pot triar perquè és fixa. Amb tot, és fàcil comprendre tot el que s’hi diu. Algú de vosaltres parla o entén aquesta llengua ? Si algun company o companya de la classe parla àrab,li podeu preguntar coses que us cridin l’atenció. Les grafies d’aquesta llengua són molt diferents de les nostres i, a més,llegeixen d’esquerra a dreta, a l’inrevés que nosaltres. Per sentir i aprendre paraules en llengua àrab us recomanem que consulteu aquestes dues pàgines web:
Diccionari còmicanimatàrab:http://xarxa-omnia.org/ca/node/1889 Camps semàntics en àrab:http://edu365.cat/agora/dic/catala_arab11.
Al començament de la pel·lícula la dida li ensenya a dir“dida”a Azur, i“mama”a Asmar. Però ells s’equivoquen i s’intercanvien els noms: Azur diu“mama”i Asmar diu“dida”. Què creieu que vol dir,això ?
7. Parleu ara del pare d’Azur. Què us sembla, aquest personatge? Què provoca la seva decisió d’enviar l’Azur a viure a la ciutat amb el seu preceptor i de fer fora l’Asmar i la Jenane? Per què és deu comportar d’una manera tan cruel amb l’Asmar i la seva mare? Quèus semblen les seves paraules quan, parlant amb l’Azur, li diu: “El verí d’aquella sarraïna encara et corre per les venes”?
8. Què li passa a l’Azur quan travessa el mar? On va a parar? Per què la gent fuig del seu costat? Què en penseu, d’aquesta superstició? Vosaltres en coneixeu d’altres, de supersticions o de prejudicis? Quines? En feu cas?
9. Per què l’Azur és fa el cec? Tot i fer-se el cec, capta perfectament com és i que fa en Gripoll. Com ho fa? Per què creus que Azur, tot i que no hi veu, troba les claus màgiques que li permetran arribar a la fada dels follets?
10. Quan l’Azur troba la Jenane s’adona que la dida viu en un gran palau i va molt ben vestida.Com s’ha enriquit?
11. La Jenane diu: «Conec dues llengües, dos països i dues religions. Sé el doble que els altres». Què en penseu, d’aquesta frase? Les persones que emigren, saben més coses del món?Les experiències que han viscut, les enriqueixen com a persones?
12. El savi Yadoa és jueu. Sabeu qui són els jueus? Busqueu quin és l’estat on hi ha una majoria de jueus i quina n’és la capital.
13. Parlem ara de la princesa. Quèus ha semblat, aquest personatge? Per què creieu que una nena tan petita té tantes responsabilitats de govern? Què simbolitza? La princesa diu que ha donat a l’Azur galindaines i bagatel·les Busqueu al diccionari aquestes paraules i expliqueu què volen dir.
14. La Jenane rep tots els coloms que havia fet portar als seus fills per saber notícies de la seva aventura. Un d’ells està tacat de sang. Una serventa pregunta si la sang és del’Azur o del’Asmar. La
Jenane s’enfada i crida:“Tenen la sang del mateix color!”. Què vol dir aquest detall de la pel·lícula?
15. Feu memòri adels animals que apareixen a Azur i Asmar. Estan molt ben aconseguits. Penseu que ésva treballar sis anys per fer la pel·lícula. Si voleu,podeu triar un animal dibuixeu-lo i pengeu el dibuix a l’aula.
16. La part final d’Azur i Asmar té molta emoció perquè, per tal de poder arribar a trobar la Fada del Djinns, han de superar moltes proves amb l’ajuda d’elements màgics. Observeu aquests fotogrames i anoteu quins elements màgics fan servir per poder superar les proves.

Elements màgics
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
17.Després de patir moltes penalitats i superar moltes proves, l’Azur i aconsegueixen el seu objectiu. Per què creieu que ho han aconseguit? Per quèla Fada dels Djinns els ha escollit a ells?
18. Observeu atentament aquest fotograma i descriviu-lo oralment en grups. Pensàveu, sincerament,que la Fada dels Djinns preferiria l’Asmar i que a la Fada dels Elfs li agradaria mes l’Azur? Que us ha semblat l’elecció final? En Gripoll diu: «És la solució del futur». Què ens volen dir aquestes paraules i,de fet, tota la pel·lícula?
19. Quan la princesa Chamsous Sabah s’escapa del seu palau i li ensenya a l’Azur la ciutat des d’un arbre, ens mostra diversos edificis de la ciutat àrab: el palau del califa, la mesquita,l’església, lasina-goga, la madrassa i l’hospital. Hi algun d’aquests edificis que no coneixeu? Cercau la paraula al diccionari i apuntau-ne el significat.
20. Els colors són molt importants en aquest film. Us han agradat? Trieu una escena en què us hagin impressionat especialment els colors i digau per què.
21. Els salts en el temps s’anomenen el·lipsi i la seva funció és comprimir el temps. L’habilitat del director o del muntador és resoldre de manera visual aquest salts. De vegades es fa amb els fulls d’un calendari que van passant o be amb titulars de diaris al llarg d’un període de temps. En la pel·lícula hi ha una gran el·lipsi. En quin moment és produeix? Com sabem que ha passat el temps?
22. La simetria consisteix en la igualtat exacta entre dos objectes, dividits per un eix imaginari. Un dels aspectes més destacats d’aquesta pel·lícula és l’ús de la simetria com a recurs audiovisual. La simetria ens transmet equilibri, pau i harmonia. Hi ha una simetria present en tot el film:es tracta d’un disseny que té propietats tranquil·litzants. Creus que pot tenir encara un altre significat? La simetria ja la veiem des del primer pla de la pel·lícula, en que apareix la Jenane asseguda al centre de la imatge i, a banda i banda, hi veiem els bressols dels dos nens. En realitat, el tema mateix de la pel·lícula també és simètric, ja que explica la vida dels dos nens. Intenta recordar tres escenes més on apareixin simetries. I, per acabar, feu memòria i digueu si hi ha algun moment en què és trenca la simetria. Quin és? Què s’ha volgut expressar?
23. Segur que heu notat que la pel·lícula Azur i Asmar se’ns presenta com si fos una obra de teatre, amb escenaris molt bonics que ens recorden les representacions teatrals. Els personatges apareixen sovint de perfil, com en les ombres xineses, de manera que es recupera una manera molt antiga d’explicar històries. Fixeu-vos-hi.

Conclusions

Com totes les rondalles, Azur i Asmar vol entretenir i fer gaudir els espectadors d’una història, però també ens vol deixar un missatge. Què creus que ens vol ensenyar? Escriu un text en què ho expliquis i has de justificar les teves opinions.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment